Regiorit
Regiorit 3 juli 2016
Samen met een aantal motor-toer-clubs in onze regio stemmen wij al een aantal jaren onze toerkalenders op elkaar af en met name de zgn. open ritten. De bedoeling ervan is om te voorkomen dat wij onze open ritten (zoals Koekstadrit en A4D) op dezelfde dag houden waardoor we rijders, en dus inkomen, mislopen. Ik zie u al denken: dit gebeurt toch ook al bij het LOOT? Ja, voor wat betreft aanmelden van een open rit, maar het afstemmen op elkaar gebeurt niet. Verder is het LOOT een landelijke organisatie en met de regioclubs doen wij dat in nauw overleg. Voor wie het nog niet wist; Wij, dat zijn dan: MC Salland uit Lemele, MTC Dalfsen, RAM Raalte, MC Freewheels uit Heeten en MTK de IJselrijders 1974 uit Deventer.
Ter nadere kennismaking met elkaar hebben wij een aantal jaren, zo ergens in juli, de “dobbelsteenrit” verreden. Met ingang van 2015 wilden we wat anders en zo kwam de “Puzzelrit” uit de hoge hoed. MTC Dalfsen verklaarde zich bereid om die “op touw” te zetten. Echter toen de datum daar was had MC Freewheels een uitvaart van een clublid en was die dag de weersverwachting ruim boven de 30 graden waardoor we besloten die rit op te schorten. Maar ja, alle toerkalenders waren al vol en dat opschorten werd een jaar.
Vandaag was het dan zover. Op de site met de aankondigingen van de toerkalenderroutes zag ik dat de regiorit er 20 keer geopend was geweest. Weliswaar waren er daar ook een keer of drie van mijzelf bij, maar toch het gaf hoop op aardig wat deelnemers. Om vijf over negen vertrokken we naar Dalfsen met wel 3 motoren. Naast mijzelf waren dat Halit en Harry met Tonny. Geen overweldigende opkomst dus; misschien toch een “dobbelrit-syndroom”?
Via een wat toeristische route zijn we via Diepenveen en Heino naar MC Dalfsen gereden waar we tegen kwart voor tien aankwamen. Helaas was ook hier de opkomst niet overweldigend. Jammer dat er van MC Freewheels geen deelnemers waren en ook van MC Salland waren er maar 3 deelnemers, maar Ram Raalte en MTC Dalfsen hadden aardig hun best gedaan.
In Dalfsen werden wij door een hard werkende Ivo Kemper met koffie ontvangen en hij had de papieren met foto’s en vragenlijst voor de puzzelrit al klaar liggen. Nadat de deelnemers van RAM Raalte en Dalfsen ook waren gearriveerd begon het samenstellen van de groepen. Door het ontbreken van MC Freewheels en het toch geringe aantal deelnemers van de andere clubs werden er 3 groepen samengesteld.
Groep 1 bestond uit: Harry en Hidde v.d. Sluis van MTC Dalfsen, Arthur ten Hof en Hans Huis in ’t Veld van RAM Raalte, Astrid Haverkamp van MC Salland en ik zelf van de IJselrijders. 6 motoren dus.
Groep 2 was Halit Aydin en Harry met Tonny Koolhof van de IJselrijders, Richard Gerrits van MTC Dalfsen en van RAM Raalte waren er Els Boxebelt, Coen Bosch, Tonny Wolkorte en Bertus v Lente.
Groep 2 bestond uit slechts 2 deelnemers nl. de heren Warmelink en Valk .
Om de groepen niet dicht achter elkaar te laten rijden is er afgesproken dat de 1e groep de rit van nr 1 tot nr 9 te laten rijden en de 2e groep net andersom, dus van nr 9 tot nr 1 en groep 3 dan wat later maar zoals groep 1.
Ivo Kemper van MTC Dalfsen had voldoende werk aan de organisatie zowel vooraf met het indelen als achteraf met controleren van de antwoorden, de koffie, de uitvoering van de “spelletjes” en de bbq en reed daarom zelf niet mee. Oh ja, hij kende natuurlijk ook de antwoorden al . . .
Om ongeveer 10:00 uur was het dan zo ver en wat ik nu beschrijf heeft alleen betrekking op de 1e groep. Met de beperkte beschrijving de eerste aanwijzing in de Zumo getoetst en dan maar goed opletten. Zelf rijdt ik als eerste voorop en zonder van te voren iets over rijgedrag en snelheid te hebben afgesproken zie ik opgelucht dat de groep erachter rijdt alsof het IJselrijders zijn.
Het eerste punt was richting Vilsteren en de betreffende zijweg was al gauw gevonden, maar de foto met de aanwijzing klopte niet, dus maar verder gereden. Bij het volgende fietsknooppunt was het wel raak en konden we het antwoord op de vraag noteren. De volgende straatnaam in de Zumo was al snel gevonden en iemand anders dan ik had zijn navigatie al op orde en bleek tevens bereid om “de kop” te nemen. Niet alle mederijders hadden hun navigatie-apparaat op de motor gezet, maar voor sommigen van hen was dat geen probleem want zij waren voldoende bekend in de omgeving dat zij ook zonder dat wel “voor” konden rijden.
Oh ja, omdat de puzzelrit vorig jaar al in elkaar was gezet hebben we aan Ivo gevraagd of alles nog klopte. En ja hoor alles was gecontroleerd, dus dat mocht geen probleem vormen. Wat wij niet wisten dat de tekst bij een bankje inmiddels verdwenen was en later in de route bleek ook een straatnaambordje te ontbreken, maar dat bleken geen onoverkomelijke hindernissen. Het verhoogde alleen de onderlinge discussie over de juistheid van het gevonden punt terwijl er steeds iemand bereid was om even verder te kijken naar een nog preciezer punt.
Al met al hebben we ca 90 km gereden met 9 stops en evenzovele puzzelvragen en daarvoor hadden we toch nog ongeveer 3 uur nodig.
Bij terugkomst bij MTC Dalfsen bleken we ook nog als eerst aan te komen, maar niet lang daarna waren ook de andere groepen binnen. Van allemaal de antwoorden op de puzzelvragen gecontroleerd, maar allen hadden de juiste antwoorden gevonden. Hierop had Ivo wel gerekend en daarom stonden er wat spelletjes klaar zoals het omgooien van (lege) bierflesjes met een tennisbal-aan-een-touwtje. Dat touwtje was dan één been van een panty terwijl het broekgedeelte ervan op iemands hoofd getrokken moest worden en daarna geen handen gebruiken! Een tweede spel was de geprofileerde electrische draad waarlangs een ring, zonder de draad aan te raken, moest worden bewogen. Nadat Halit de snelste bleek met het omgooien van de bierflesjes en we dus een winnaar hadden was er geen belangstelling meer voor de Ring en de Draad. Ivo met hulp van MTC Dalfsen wierpen zich nu op het barbecuen van de ingeslagen hamburgers en bijbehorende attributen.
Op een enkele regenbui na hebben we dacht ik allen genoten van het nieuwe fenomeen de Puzzeltocht, vooral na afloop hebben we tijdens de spelen en de barbecue kunnen genieten van het mooie weer.
Ik denk dat deze opzet voor een gezamenlijke regiotocht zover geslaagd is dat we dit volgend jaar kunnen herhalen en misschien kan de moeilijkheidsgraad van de puzzeltocht dan wat groter worden en eventueel een gezamenlijke stop bij een restaurant halverwege de trip.
MTC Dalfsen, en met name Ivo Kemper, bedankt voor uitvoering van onze gemeenschappelijke regiorit
Jaap van den Berge
MTK de IJselrijders 1974.
RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI